tisdag 25 februari 2014

Foton och tyg från förr och trollhasseln blommar!

På mitt arbetsbord har jag en hög med nya fina tyger köpta från England. De är sk reproduction fabrics dvs gjorda efter gamla mönster. Tittar på dem och känner mig lycklig att få äga dessa.
Som ni säkert har förstått så gillar jag gamla saker. Det är därför det är roligt när gamla fina tyger finns upptryckta igen. Att få tag på såna här tyger i original är knappast möjligt och om jag skulle få det så skulle jag inte nog vilja klippa i dem.
Vad det ska bli av just dessa vet jag inte riktigt än. De får ligga i en fin hög och vänta lite. Just nu funderar jag både på nåldynor och fodral till läsplattor. 



I mina samlingar har jag inte bara en hel del tyger, band och knappar utan även ett antal gamla fotografier. Jag kan inte låta bli att ibland köpa sådana när det är något särskilt med dem. Det kan var en stilig hatt, en fin klänning, ett gulligt barn eller något annat som gör dem viktiga att ha. 

                            

                                 

                       

                                 

                             
 
Jag kan inte låta bli att fundera vilka dessa människor var och hur de levde sina liv. 
Den stiliga gossen, vem var han?
Flickan i rosa, Pauline Hall, vem var hon? Konståkare trodde jag. Men efter att ha kollat det så har jag kommit fram till att hon började som dansare vid 15 års ålder. Senare blev hon operettstjärna och primadonna. Hon var från USA, föddes 1860 och dog 1919.
Jag tänker också på hur det kan ha känts att gå till fotografen, något som man inte gjorde ofta alls. Numera kan vi ta bilder hela tiden, hur ofta och hur mycket vi vill. Vi omger oss med bilder. Det är fantastiskt hur vi kan dokumentera våra liv. Det kan vara bra att ibland tänka att det inte är så länge sen det var helt annorlunda. Bra att få lite perspektiv på tillvaron.


Till slut något vackert från naturen. Trollhasseln nedanför vårt hus blommar. Den är så fin tycker jag. De busiga, trassliga blommorna är gula. Det var inte det lättaste att fånga den på bild. Jag hoppas att ni kan se något av den. 
Våren är på väg!

                                   
   








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar