måndag 10 februari 2014

Ständigt dessa lagningar! och en liten fågel

Denna dag är lika grå som de flesta andra den senaste tiden. Jag kan dock visa något som fick mig att bli glad. En vackert blommande julros i trädgården hos min mamma. Och intill den några små vintergäck som tittat upp. Det finns hopp om vår nu, kanske.




Älskade kläder som används länge och väl behöver lagas. Roligt tycker jag att det är att göra det. Allra helst så att lagningen blir en dekoration. Här nedan kommer några exempel på hur man kan göra en lagning. Den här provlappen av jeanstyg med olika lagningar gjorde jag i ordning till en kurs jag höll för ett tag sen. Temat för kursen var delvis återbruk. Allt är sytt med vaxad lintråd.




En lapp ovanpå hålet. Jag har sytt fast den med förstygn runtom först. Sedan sydde jag förstygn över hela lappen för att få det stadigare. På en liten del av lappen kastade jag runt kanten för att tyget inte ska fransa sig. Om man är ännu mer intresserad av att tyget inte ska fransa sig kan man vika in kanterna runt om hela lappen. Nackdelen med det är att det då blir lite knöligare.




Här sitter lappen under hålet. Även här har jag sytt fast den med förstygn. Det blir en fin dekoration tycker jag. Runt en bit av hålet har jag kastat kanten för att slippa fransar. Vilken lösning man väljer är beroende på vad man vill ha för utseende. Också beroende på vilket plagg det är, vilken plats hålet sitter på, tygets kvalitet och hur mycket man ska tvätta plagget.




Så här ser det ut på avigsidan av lagningen. Jag har tagit till rikligt med tyg. Senare kan man klippa bort det som är överflödigt. Lämpligt är också att kasta kanterna så att det inte fransar sig vid tvätt.




De översta korsstygnen är ditsydda för att täcka en fläck. De röda förstygnen under är sydda för att tyget där börjar bli tunt. Undertill har jag satt ett bomullstyg för att förstärka. Det är en bra idé att ha koll på ställen som brukar bli slitna och göra lagningarna innan det går hål helt och hållet.




Nedtill på en ärm på en älskad yllekofta har det gått hål. Här har jag gjort den lite mer traditionella stoppningen med ullgarn, i detta fall blandat med syntet för att bli starkare. Kanten var helt trasig så där gjorde jag en kantning med tyg från en gammal skjorta. Det blev en ganska bra kombination tycker jag. 




Här är nederkanten på ärmen på ännu en älskad yllekofta. Denna köptes begagnad för en billig slant. Ärmarna är lite för långa så jag har haft dem istället för vantar ibland och kanske dragigt för mycket i dem. Det var ett stort parti som hade blivit tunt så det var lika bra att ta till ordentligt med tyger och band. Det röda tyget med blommorna vek jag in kanterna på och så håller det lite bättre. Om det blårutiga slits ut får jag väl helt enkelt laga lagningen!

Det var något om lagningar. Jag gillar verkligen att göra dem. Det är som en hyllning till de älskade plaggen. En utmaning att ge plagget längre liv. 
När jag ser någon gammal textil som är lagad blir jag extra intresserad. Jag köper gärna sånt som är lappat och lagat. Det är ofta ännu vackrare tycker jag. Det har lite mer själ än det perfekta.


Jag slutar dagens inlägg med en liten fågel som blev till idag. Kanske den också är ett vårtecken. Den fick kropp av fint blommigt bomullstyg, vinge och ben av vadmal. Det var väldigt roligt att göra den. Det blir nog fler så att den får några kompisar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar