söndag 16 mars 2014

Broderisöndag över takåsarna

Idag har jag haft en härlig dag. Vi träffades ett gäng för att brodera tillsammans. Alla hade med sig olika projekt, en del fler än andra. Själv packade jag lite blandat, påbörjade bitar, garn, tyg, knappar och band i en salig röra.

Hela dagen från kl 10 till kl 16 höll vi på. Vi fikade, skrattade och sydde och sydde och vips var dagen slut. Efteråt känner jag att jag skulle göra detta oftare, dvs träffa trevliga människor och hålla på med slöjdande. Jag syr och stickar mycket hemma för mig själv och då i sällskap av en ljudbok, en podcast eller en film eller kanske teveapparaten. Det är visserligen helt ok det också, men det blir ju inte en massa trevliga diskussioner.

Som vanligt fotograferade jag helt oplanerat och har därför inte alls de foton jag trodde nu när jag ikväll ska skriva detta. Suck, tänk att jag aldrig lär mig. Därför kan jag inte alls visa er allt det fina som de andra gjorde. Jag kan berätta att två marsmor, de fiffiga syfodralen som man kan ha nålar, tråd osv i, påbörjades. Ett armband i korsstygn jobbades det på. En lurvig fårväska blev klar. En mössa fick mera broderi på sig.  Ett tyg till ett lock till en ask dekorerades med korsstygnsrosor. Kanske var det något ytterligare som jag missade. Ber om ursäkt isåfall.

Lokalen där vi var ligger helt fantastiskt ovanför takåsarna i Stockholms city. Härligt! Vilken utsikt!



Arbetsbordet blev en härlig röra. Inspirationsböcker sida vid sida med garn, saxar, tygbitar och bandsnuttar.

Titta här vilket härligt kreativt kaos:









En sypåse i röda lappar syddes det friskt på. Den hade jag iallafall fotograferat. Ibland har man tur som en tokig.



Själv sydde jag på en blivande fodral till en läsplatta. Tyvärr stannade tillverkningen av eftersom jag inte hade något bra fodertyg med mig. Det enda jag hade en tillräckligt stor bit av var ett tyg från Kina, alldeles för dyrbart för att ha som foder. Inget högt ekonomiskt värde, men svårt att ersätta. Tur då att jag kunde fortsätta på något som jag tror blir en sypåse, dvs en påse att ha pågående projekt i. Såna påsar kan man inte ha för många av. Jag som har många projekt behöver också många påsar...

När vi fikade hittade jag så detta fina prickiga fat som jag tänkte kan bli en bra inspiration till något i framtiden.






1 kommentar:

  1. Jaaa! Träffas och slöjda! Och så klurade jag på material-bytar-träffar också. Går ju att kombinera... Kram!

    SvaraRadera