måndag 17 februari 2014

Mässbesök och en tripp till Vällingby

I helgen var det både Antikmässan och Syfestivalen på Älvsjömässan. Det blev en heldag för äldsta dottern och mig. Vi började med Syfestivalen och tog oss igenom med ganska lagom fart. Med oss hem fick vi några små godbitar.

Trots mitt inköpsstopp för garn fick jag med mig lite tweedgarn från Tant Kofta hem. Färgen var så vackert blå att jag inte kunde motstå tanken på en kofta eller tröja av detta. Det blir kanske några svala sommarkvällar i år också och då kan den behövas. Just en sån blå med små fina tweedprickar.





En ny bok fick jag också tag på. Den passerade de hårda krav jag har numera. Eftersom det är så fullt i bokhyllorna så måste en bok vara vacker, tidlös och användbar som inspiration på lång sikt. Denna är estnisk och så himla fin att den klarade alla kraven. Tyvärr är denna enbart på estniska, men med de fina bilderna och de tydliga arbetsbeskrivningarna så blir det inga problem tror jag. Det går ju att kolla upp på internet vad enstaka ord betyder. Fast det är klart att det vore roligare att förstå allt som står i den. Den är full av fina foton och beskrivningar på hur man syr påsar av lappar, barnmössor och dockor med tillhörande folkdräkter. Det finns också broderimönster och en massa stickmönster.




Det är absolut ingen risk att mitt knapplager är på väg att ta slut, men jag passade ändå på att ta chansen och bunkrade upp lite till. Fördelen med knappar är iallafall att de inte tar så himla stor plats.
Pärlemorknappar tillhör mina favoriter. De röda fina tårtknapparna i glas är som små konstverk och de fick följa med hem de också.




Hårnålar går det åt många hemma hos oss med två långhåriga tjejer. En sån här förpackning går helt enkelt inte att motstå. Den var fylld av hårnålar när vi köpte den. Nålarna fanns i olika färger, men flickan på förpackningen var blond på alla. 




På Antikmässan köpte jag faktiskt inget alls. Det har inte hänt någon gång tidigare under de drygt tjugo år som jag har besökt mässan. Jag har funderat lite på vad det kan bero på och kom fram till att det är en kombination av att vi har så mycket saker hemma och att jag nog blivit mer kräsen med åren. 
Det fanns en fantastisk giraff i plysch, som ett Steiffdjur, som jag gärna hade haft hemma. Den var jättehög, minst 1,80 m, och dessutom såld så vi är fort farande utan jättegiraff. Jag hittade ett snyggt målat skåp för 135 000 kr. Inte heller det kunde vi ta med hem. 
Dottern däremot fyndade en svart klänning i sann 20-talsanda, ärmlös och täckt av rader med fransar. Den passade perfekt och kommer nog användas vid en del festliga tillfällen framöver. Kanske i skolan också, vem vet. Även den passerade kontrollen som tidlös och användbar en längre tid framöver.


Idag var jag i Vällingby Centrum och träffade min mamma. Vi var på jakt efter födelsedagspresenter åt yngsta dottern som fyller 12 på torsdag. Tänk att den lilla blir så stor nu. 
På hemvägen passade jag på att fotografera dekorationerna vid tunnelbaneperrongen. Dessa spetsar tillhör mina favoritkonstverk i t-banan.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar