söndag 8 september 2013

En ny bok och mera lapp vid lapp

Så har jag den i min hand Åsa Wettres nya bok om lapptäcken, "Spår av liv". Den är lika vacker som den första boken om gamla svenska lapptäcken. Den luktar gott och är fylld av bilder på fantastiska lapptäcken och berättelser om olika människoöden. Läs den!



När jag skulle fotografera den så la jag den på mitt enda stora lapptäcke. Sån tur att jag slog till och köpte det på Stadsmissionen för några år sen. Jag gick och höll i det ett tag och tänkte nästan låta bli och köpa det, så tokigt det hade varit. Mitt täcke är inte så jättegammalt. Av tygerna att döma så skulle jag tro att det är från 1930- eller 1940- talet.

Här kommer några bilder på mitt täcke.





Så äger jag ett lapptäcke till, ett litet docktäcke. Kanske är det sytt av ett stort täcke. Jag tänker att det kan vara så eftersom mönstret är lite ojämnt och inte alls centrerat. I de beige trianglarna är det stjärnmönster som framträder lite olika. Uppe till vänster på bilden nedan syns en del av en stjärna i vitbottnat tyg med prickar på.




Så till sist min nysydda slöjdpåse som jag gjorde i somras. Den hör på nåt sätt ihop med gamla tider tycker jag.
Jag tycker om att sätta ihop olika tyger och sen dekorera med ett band, ett broderi eller kanske några knappar. Den här innehåller gamla tyger och bolstervar, nya tyger, en bit av en jeanskjol, kläde i olika färger, ett band med siffror och ett märkband med mitt namn på. 





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar