onsdag 15 februari 2017

Ur gömmorna

Förbereder som bäst för vårens kurser. 
Då passar det bra att gå igenom lådorna för att se vad som kan följa med som inspiration och exempel på dekorer och modeller. 
Jag hittade till exempel en hel del olika väskor och fodral som jag gjort för länge sen. Inspirationen har ofta kommit från väskor till folkdräkter. 
Denna gjorde jag till min Leksandsdräkt 1993. Så bra det är med årtal på saker!
Jag tror att jag hade ett vykort med en gammal kjolsäck som förlaga. 





Här är ett smakprov på det jag hittade i mina gömmor:


















 Kanske var detta en av de första 
"moderna"kjolsäckarna jag gjorde. Den     var med på Slöjdjul- utställningen på Nordiska Museet. Temat var Broderi. 
Året var 1998. 
  
Tänk vad åren går!












4 kommentarer:

  1. Så mycket att inspireras av.I mars skall vi i en grupp arbeta med yllebroderi o dyl under ledning av en f d hemslöjdskonsulent.sedan kommer en bok om att sy väskor på Hemslöjdens förlag.Tack igen för titten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden, Ulla! Roligt med broderigruppen.

      Radera
  2. Hej hej kommer du att ha kurser under året nu...och vart kan jag läsa om vilka platser och tider...Beundrar dina skapelser när jag är på Hemslöjden i Stockholm...säljer själv keramik där...men är en hängiven textilare också♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för de fina orden! Kommer att ha två kurser i vår.
      25 mars hos 2stickare i deras lokal vid Hornstull i Stockholm.
      http://2stickare.blogspot.se/?m=1

      2 april hos Ateljé Vävglädje i Sunnansjö nära Ludvika.
      http://www.vavgladje.se/?cookieChecked=true

      Så blir det en workshop i Dekorativa lagningar 11 mars på Skaparfestivalen på Gotlands folkhögskola.

      Radera