tisdag 18 augusti 2015

Slöjdade saker till utställning på Skansens ull- och lindagar

I helgen startar Skansens ull- och lindagar. De håller på 22/8- 25/8 med en massa olika aktiviteter. 

Stockholms läns hemslöjdsförening hade ju en slöjdtävling tidigare i år. Temat var vardagsslöjd och materialen som skulle användas var ull och lin. 

Som några av er kanske minns så vann jag den tävlingen med detta fodral till en läsplatta. 




Nu är det alltså dags för utställning av pristagarnas alster på Skansen. 

Vi fick komplettera med ytterligare slöjdföremål. Det var svårt att välja tycker jag, men till slut fastnade jag för fyra saker. 
En marsma, en liten kudde, en större kudde och en kasse. 










Till min förvåning såg jag att marsman är daterad 2004. Tänk att det var så länge sen jag gjorde den. Vilken tur att jag märkte den med året för annars hade jag inte kommit ihåg det. Till den har jag använt tyger från både Kina och Rättvik. 

Den lilla ljusa kudden är sydd av gamla handdukar och bitar av tyg från gamla "feedsacks" som jag köpt från Amerika. 

Den större kudden gjorde jag nu i somras av blandade tyger ur min samling. Blåtryck, kattuner, gammalt bolstervar, kinesiskt, thailändskt mm. 

Kassen har några år på nacken. Det började med att jag hittade det fantastiska broderiet med hjortar i solnedgång på Erikshjälpen. Då var det inom glas och ram. Sen blev det en kasse. 









2 kommentarer:

  1. I love your blog...and was wondering how you make a Syfodral? they look so beautiful and functional. Can you give me any ideas please?
    Thank you so much.
    Susan Jensen

    SvaraRadera